Läsnäolevaa joulua

on

Joulun aika on loistava aika harjoittaa läsnäolevaa syömistä. Ruokaa on monesti tarjolla paljon ja usein ja jonkinasteinen ylensyöminen jopa saattaa kuulua traditioihin. Kun huomio on jo valmiiksi ruoassa, voi siitä tehdä harjoitteen.

Klassinen Mindfulness-harjoitus on ottaa muutama rusina käteen ja käyttää aikaa esimerkiksi kaksikymmentä minuuttia rusinoiden ja omien reaktioiden tutkimiseen.

Aluksi rusinaa voi tutkia katseella: mille se näyttää, miten valo heijastuu poimuista, miten eri värit kohtaavat rusinassa. Tutkia mille rusina tuntuu kädessä, mille se tuoksuu. Herääkö itsellä reaktio pistää se suuhun ja syödä tai jotain muita tuntemuksia? Miten tulisi normaalisti toimittua rusinan kanssa? Huomaatko minne ajatukset karkaavat, jos ne niin tekevät?

Lopulta voi rusinan laittaa suuhun. Pyöritellä sitä kielellä, tunnistella kitalakea ja poskea vasten. Rusinaa voi puraista varovasti. Mille se maistuu, millainen reaktio nousee ensimmäisestä puraisusta? Mitä tapahtuu kun rusina lopulta nielaisee? Jos sinulla on toinen rusina, voit alkaa tutkia sitä. Mille toinen rusina näyttää? Maistuuko toinen rusina samalle? Nousevatko samat reaktiot?

Arvosta myös rusinan matka viljelyksiltä käteesi. Rusina on matkallaan kohdannut monia ihmisiä ja sen matkaan on vaikuttanut monet eri vaiheet, kunnes se on päätynyt kaupan hyllylle, josta se on ollut ostettavissa. Arvosta maanviljelijöitä, rusinoiden pakkaajia, jakelijoita, rahtaajia, kauppojen henkilökuntaa sekä ihmistä joka rusinan on kaupasta ostanut. Huomaa miten paljon rusinan eri vaiheisiin on käytetty aikaa ja vaivaa.

Läsnäolevan syömisen harjoituksen voi tehdä millä tahansa juomalla tai syötävällä. Ihan näin perusteellisesti ei sinun jouluateriaa tarvitse tutkia, mutta rauhassa syöminen, makuihin ja tuoksuihin keskittyminen sekä ruoan arvostaminen on hyvä pitää mukana jouluna. Jouluna monesti syödään pitkän kaavan mukaan rauhassa, joten läsnäolevallle syömiselle on ehkä paremmin aikaakin.

Ehkä huomaat jotain uutta perinteisistä jouluruoista ja -herkuista? Ehkä nautit enemmän mauista ja opit jotain uutta itsestä ruokia rauhassa maistellessa?

Kun syö rauhassa, läsnäolevasti ja aistien, huomaa myös milloin on täynnä, joten ruokailun voi lopettaa ajoissa. Rauhassa ruokaa aistien ja pureksien huomaa syöneensä, ja tietää ajatuksenkin tasolla syöneensä. On tyypillistä että kiireessä syöden siitä ei jää muistijälkeä, joten syömme enemmän kun emme edes muistamme syöneemme.

Blogi jää joululomalle ja palaa vuonna 2014.

Toivotan oikein hyvää ja rauhallista joulua kaikille.
Olkoon kaikilla sydämessä rauhaa ja rakkautta!

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s