Mindfulness ja deittailu

on

Totta, mindfulness-tunneilla käy enemmän naisia. Monesti olemme myös tunneilla käyville miehille yhteisestä suusta kertoneet, miten paljon painoarvoa “sinkkumarkkinoilla” on sille, että mies harjoittaa meditointia. Sinkkunaiset arvostavat miestä joka pitää huolta itsestään, on luotettava ja omaa hyviä arvoja.

Mindfulnessia harjoittava oppii hyväksymään itsensä ja toiset sellaisina kuin ovat. Toista henkilöä ei voi muuttaa, eikä missään nimessä saa alistaa eikä mitenkään vahingoittaa. Kun tapaa henkilön joka hyväksyy sellaisena kuin on, antaa se mahdollisuuden olla oma itsensä. Oma sisin paljastuu joka tapauksessa ajan kuluessa, joten miksi emme olisi sellaisia kuin olemme, jo heti kohdatessa. Omana itsenä oleminen ei sulje pois kehittymisen halua tai mahdollisuutta.

Kun ihminen osaa olla sellainen kuin on ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, se tuo elämään mielenrauhaa. Rauhaa, mikä näkyy ulospäin toisille ihmisille. Se myös vapauttaa energiaa muihin asioihin, kun ei tarvitse taistella itsensä kanssa.

Mindfulnessia harjoittava myös oppii olemaan yksin. Silloin päästää irti pakosta löytää toinen ihminen elämään ja paradoksaalisesti sekin näkyy toisiin ihmisiin vetoavana. Ihmisestä helposti vaistoaa energian, myös epätoivon. Kun meillä on pakonomainen tarve saada jotain tapahtuvaksi, teemme helposti virhearviointeja ja vääriä valintoja. Epätoivo ajaa kokeilemaan asioita, myös ihmissuhteita, joista voisi jopa heti päätellä ettei se tule toimimaan.

Kun oppii astumaan pois epätoivoisten ajatusten kierteestä, oma olo helpottuu, kevenee ja tämä välittyy toisille ihmisille ja potentiaalisille kumppaneille. Onnelliset, tasapainoiset ihmiset jakavat ympärilleenkin hyvää oloa. Onnellisuushan tarttuu kuten flunssa!

Ensimmäiset treffit voivat nostaa esiin jännitystä, mikä saattaa näkyä punasteluna, sydämen tykytyksenä tai vaikka liiallisena hikoiluna. Mindfulness-harjoittelu opettaa rauhoittumaan esimerkiksi oman hengityksen avulla. Metta-harjoituksilla oppii toivottamaan itselleen hyvää, sekä asioita joita tarvitsee, ja sitä kautta rauhoittamaan omaa oloaan. Kun on rauhallinen, ei sano vääriä asioita hermostuneena, liikehdi levottomasti ja osaa olla oma ihana itsensä.

Muista, että jokaisella on lupa olla oma itsensä, oli toinen siitä mitä mieltä tahansa. Muista kuitenkin olla vahingoittamatta tapaamiasi ihmisiä esimerkiksi vaikka juoruilulla, vaikka hän käyttäytyisi miten hölmösti tahansa. Jokainen meistä kasvaa ja kehittyy omaan tahtiin. Se että teidän tienne ei kohdannut pysyvästi, ei anna lupaa kasata esteitä hänen polulleen. Toivota kaikille kohdatuille hyvää – vaikka vain mielessäsi.

Tapailuvaiheessa tunteet monesti menevät vuoristorataa. Esiin nousee pelkoja, ahdistusta, onnellisuutta, keveyttä. Muistoista herkästi nousee myös vanhoja traumoja, hylkäämisiä ja muistikuvia siitä kun parisuhde on satuttanut. Mindfulness-harjoittelu opettaa olemaan rauhassa ikävienkin tunteiden kanssa. Se auttaa muistamaan että kaikki on väliaikaista, niin myös epämukavat olotilat. Hengitykseen ankkuroituminen auttaa rauhoittamaan oloa ja kestämään epävarmuutta paremmin. Opit huomaamaan mitä mielessäsi tapahtuu, erottelemaan vanhat tunteet nykyhetkestä, sekä opit rauhassa valitsemaan miten haluat toimia.

Mindfulness ei ole nopea ihmelääke kaikkeen. Voit muutamia harjoitteita omaksumalla oppia rauhoittamaan itseä ja olemaan tyytyväinen nykyhetkessä. Mindfulnessin voima kuitenkin tulee siitä että harjoittaa joka päivä, vaikka vain kaksi minuuttia, ja antaa itselleen mahdollisuuden muuttua ja kehittyä rauhassa, pakottamatta. Mindfulnessista ei pidä tehdä itselleen projektia missä yrittää pakonomaisesti saada jotain aikaiseksi. Se riittää, että ottaa hieman aikaa harjoittaakseen, ja antaa asioiden tapahtua omalla painollaan. Huomaat kyllä muutoksia ajan kanssa.

Mutta miten sinkkumiehen tulisi kertoa baarissa että hän käy meditointitunneilla tai harjoittaa hiljentymistä, ihmetteli eräskin sinkkumies!

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s