Juoksumeditointia

on

Vaikka ulkoilen paljon koirien kanssa, pidän myös juoksulenkeistä. Kuten kävelystä voi tehdä meditointiharjoituksen, voi samoin tehdä mistä tahansa liikkeestä ja juoksemisesta.

Itse aloitan kuuntelemalla itseäni. Samalla varmistan että olen syönyt tarpeeksi, jotta verensokerini ei romahda lenkin aikana. Kuuntelen tarvitsenko juoda hieman lisää ennen lähtöä ja etsin säähän sopivat vaatteet.

Vaatteita vaihtaessa voi olla läsnä hetkessä: mille tuntuu iholla vaatteiden ja käden ajoittainen kosketus. Samalla voi kuulostella mitä itselle muutoin kuuluu juuri kyseisellä hetkellä.

Itse en vaadi mitään tiettyä suoristusta tai lenkkiä. Lenkkeilen siten että voin valita reitin pituutta lenkin edetessä. Riittää kun harjoittaa. Mitään ei tarvitse suorittaa. Lenkki on sellainen kuin se on.

Ennen lähtöä on hyvä muistaa kuunnella kehoa ja ottaa pari syvää hengitystä. Jos käytät laitteita joiden yhteydenottoa satelliitteihin odotat ulkona ennen lenkin aloittamista, on se erinomainen hetki muistaa hengittää rauhassa ja hetkessä läsnä ollen. Voit myös samanaikaisesti venytellä ja lämmitellä lihaksia.

Lähde liikkeelle kehoa kuunnellen. Huomaa lihasten lämpeneminen ja anna kehon lähteä liikkeelle sen tarvitsemassa tahdissa. Kuuntele lenkin aikana millainen vauhti tuntuu hyvälle: missä kohtaa lenkkiä voi vähän revitellä, missä kohtaa on hyvä hieman rauhoittaa. Voit kuulostella liikettä lihaksissa, rytmiä, ääniä tai tapahtumia ympäristössä, omaa mieltä, mitä tahansa mitä hetkessä tapahtuu. Kaikkea ei tarvitse huomata, mutta voit keskittyä siihen mikä on vallalla siinä hetkessä. Suomessa vuodenajat tuovat oman lisänsä maisemaan keskittymiseen.

Huomaa miten mieli reagoi liikkeeseen. Jos olet ollut rauhaton ennen lenkkiä, huomaa paraneeko mielesi. Auttaako liikkuminen palauttamaan rauhan mieleen kaikesta siitä, mikä mielessä on pyörinyt.

Voit myös käyttää hetken lenkistä rakastavan ystävällisyyden harjoittamiseen. Huolehtiminen ja ystävällisyys mitä osoitat itsellesi pitämällä huolta kunnostasi, on hyvä huomioida. Voit myös olla kiitollinen kehosta mikä mahdollistaa liikunnan. Voit olla kiitollinen ravinnosta mistä saat polttoainetta liikkua jne. Myötätunto itseä kohtaan kasvattaa pystyvyyden tunnetta, motivoi tekemään muutoksia elämässä ja auttaa jatkamaan epäonnistumisen jälkeenkin. Tästä kaikesta on hyötyä liikunnankin suhteen.

Hetkeen keskittyessä huomaa myös ikävät tuntemukset. Myös niitä voi seurata samaan tapaan kuin mitä muuta tahansa. Itseä kuuntelemalla oppii itsestä. Mitä kehon signaalit kertovat? Jos kipu on kovaa, osoita myötätuntoa ja mieti auttaako vaikka vauhdin hiljentäminen. Jos tunne on epämukavuuden kestämistä, voit huoletta keskittyä tunteeseen ja antaa sen puhua sinulle. Huomaa mitä tapahtuu, kun annat tilaa epämukavalle tunteella tai tuntemukselle.

Kokeile juosta mahdollisimman kevyesti. Huomaa mikä on vähin määrä voimaa, minkä juoksemiseen tarvitset. Huomaa mitkä lihakset työskentelevät ylämäessä, ja mitkä alamäessä. Anna itsesi olla rento. Huomaa myös kasvojen lihasten mahdollinen kireys ja pyri rentouttamaan itsesi kasvoista alkaen.

Silloin kun koet sen vapauttavan tunteen, jolloin askel kiitää kevyesti eteenpäin ja tunnet voivasi juosta vaikka kuinka pitkään, nauti tunteesta. Nosta vaikka kädet ylös kohti taivasta ja hyppele ilosta.

Aivan kuten kävelymeditoinnissa voi hengittää kävelyn rytmiin tai kävellä hengityksen rytmiin, voi juostessa kokeilla samoja harjoituksia, mutta valiten vaikka joka seitsemännen askeleen hengityksen suunnan vaihtamiseen. Hengität siis sisään kolme askelparia ja ulos kolme askelparia. Miten sinusta hyvälle rytmiin nähden tuntuu.

Kokeile mantraa lenkkeillessä. Voit sanoa taas rytmin mukaisesti oikean askelmäärän jälkeen vasemman jalan osuessa maahan “vasen” ja oikean osuessa maahan “oikea”. Voit myös toistaa voimasanoja (jaksan hyvin, rentoa menoa, tms) ja antaa sanojen viestin auttaa eteenpäin.

Yksi meditoimisen muoto on kuulemiseen keskittyminen. Jos kuuntelet lenkillä musiikkia, voit rauhassa keskittyä siihen tarkasti. Huomaa miten kappaleet vievät askelia eteenpäin, huomaa millaisia tunnetiloja ne luovat. Varsinkin jos olet koonnut motivoivan soittolistan, kannattaa sanojen, melodian ja rytmin antaa siivittää askelia.

Hyviä läsnäolevia lenkkihetkiä!

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s