Meditoinnin hyödyt – tutkimustuloksia

on

Mindfulness meditointia opetetaan yli 250 sairaalassa Pohjois-Amerikassa, mikä selittää siihen liittyvien erilaisten tutkimustulosten suuren määrän. Kesä on suomalaiselle luontainen aika vetäytyä luontoon ja rauhaan. Istumme grillien, nuotioiden, rantojen vierellä tai vaikka saunan terassilla. Olemme rauhassa ja usein myös hiljaa, ympäristöstä rauhassa nauttien. Erittäin meditatiivista. Tässä hieman muistutusta miksi rauhoittumista kannattaa suosia. (Lähde: Huffington Post)

Stressitaso ei pelkästään alene vain tuntemuksen tasolla, vaan myös stressihormoni kortisoli alenee uusien tutkimusten mukaan. Harjoittelu auttaa analysoimaan itseä ja omaa käytöstä objektiivisesti, jolloin saamme mahdollisuuden kehittää käyttäytymistämme toivomaamme suuntaan. Se saa musiikin kuulostamaan paremmalle. (Tunneilla olleet voivat tunnistaa ilmiön.) Kun keskitymme musiikkiin, eläydymme siihen paremmin ja se kuulostaa paremmalle.

Se vähentää yksinäisyyden tunnetta. Yhteyden tunteminen kaikkeen ympärillä olevaan saa meidät tuntemaan olevamme osa tätä kaikkea. Emme ole yksin. Tätä Kalifornia yliopiston tutkijan testasivat vanhuksilla. Tutkimuksessa todettiin että mindfulness meditaatio on auttanut vähentämään yksinäisyyden tunnetta vanhuksilla sekä parantanut heidän terveyttään.

Kalifornian yliopiston tutkimusten mukaan mindfulnessin harjoittaminen on tehokas kognitiivisien toimintojen parantaja. Se myös parantaa työmuistia.

Oregonin yliopiston tutkijat havaitsivat, että integroiva keho-mieli koulutus – joka on meditaatio tekniikka – voi todella tuottaa aivoissa muutoksia, jotka voivat suojata mielen sairauksilta.

Mindfulness auttaa aivokuoren alfa aaltoja hallitsemaan kipua ja tunteita. Vaikeidenkin tilanteiden keskellä mindfulnessia harjoittanut oppii olemaan rauhassa ja keskittynyt.

Meditoinnin positiiviset muutokset ovat käytettävissä, vaikkei juuri sillä hetkellä meditoisikaan. Harjoittamisen tulokset jäävät aivoihin “toimintatavaksi”.

Perspectives on Psychological Science tutkimuksen mukaan mindfulness harjoittelussa on neljä osuutta, mitkä auttavat meitä eri tavoin: kehon tietoisuus, itsetuntemus, tunteiden säätely sekä huomion säätely.

Vuorovaikutustaitojen kasvaminen. University of Rochester Medical Centerin tutkimuksen mukaan lääkärit, jotka on koulutettu mindfulness meditointiin, ovat vähemmän tuomitsevia, tietoisempia itsestään ja toimintatavoistaan, sekä parempia kuuntelijoita.

Meditointi tekee meistä parempia ihmisiä. Northeastern ja Harvardin yliopistojen tutkijat totesivat, että meditaatioon liittyy enemmän hyveellistä, ”tee-hyvää” -käyttäytymistä. Mindfulnessia on onnistuneesti käytetty vähentämään stressiä rintasyöpähoitojen yhteydessä. Jefferson-Myrna Brind Center of Integrative Medicine tutkimukset osoittavat, että mindufness todella liittyy aivojen muutoksiin stressin, tunteiden ja palkitsemisen osalta.

TM meditointi pienentää terveyskuluja. American Journal of Health Promotion tutkimuksen mukaan TM-meditointia harjoittaneiden sairauskulut olivat vuositasolla pienemmät.

Mindfulness meditaatio ja liikunta voivat vähentää flunssaoireita. University of Wisconsin School of Medicine and Health tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka harjoittavat meditointia jäävät vähemmän sairaana pois töistä hengitystieinfektioiden takia. Heillä on myös vähemmän oireita, ja lyhyemmän aikaa. Se alentaa raskaana olevien naisten masennuksen riskiä. ”Tutkimus mindfulness-joogan vaikutuksista raskaana olevilla naisilla on rajallinen, mutta rohkaiseva” kertoo tutkija Maria Muzik, psykiatrian apulaisprofessori Michiganin yliopistosta lausunnossaan.

Meditoiminen vähentää myös teinien masennuksen riskiä. Harjoittaminen auttaa nuoria kokemaan vähemmän stressiä, ahdistusta ja masennusta, Leuvenin yliopiston tutkimuksen mukaan. Meditoiminen tukee laihduttamista myös the American Psychological Associationin kyselyn mukaan. Tästä aiheesta löytyy enemmän blogistanikin.

Meditoiminen auttaa nukkumaan paremmin. Utahin yliopiston tutkimuksessa todettiin, että mindfulness auttaa meitä nukkumaan paremmin yöllä. ”Ihmisillä, joilla oli parempi tunteiden hallinta päivän aikana, oli vähemmän aktiivisuutta nukkumaan mennessä, mikä saattaisi parantaa unen laatua” tutkija Holly Rau sanoi lausunnossaan.

Muistathan, että tutkimusten mukaan jo muutaman minuutin päivittäisellä harjoittelulla on vaikutusta!

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s