Uniongelmien selätystä

on

Olen koko ikäni kärsinyt huonounisuudesta, herkkäunisuudesta ja univaikeuksista. Muistan jo ihan pienenä tyttönä ajoittain maanneeni sängyssä iltaisin odottaen unen tuloa. Muistan elävästi millainen sänky oli ja millaista siinä oli makoilla ja odotella. Yläasteella käännyin terveydenhoitajan puoleen uniongelmissa. Sainkin rentoutusohjeita, mutta onnistuin hypnotisoimaan itseni, pelästyin, enkä enää koskaan kokeillut ohjeita uudelleen. Herkkäunisuus kulkee suvussa. Ehkä me olemme tulenvalvojien jälkeläisiä ja tehtävämme on ollut yötulen valvominen leirissä?

Uniongelmat ovat kulkeneet mukana, elämäntilanteissa eri tavoin näkyneinä. Välillä on ollut vaikeuksia nukahtaa, välillä olen heräillyt stressissä aamuyöstä ja toisinaan olen valvonut läpi yön.

Hyvä yöuni on iso tekijä hyvinvoinnissamme. Se ei vaikuta pelkästään jaksamiseen, luovuuteen ja mielialaan, mutta myös aineenvaihduntaan ja painoon, millä on iso vaikutus monien sairauksien puhkeamiseen.

Meditoinnilla oli ensimmäinen dramaattisesti positiivinen vaikutus nukkumiseeni. Noin vuoden meditoinnin jälkeen, pystyin nukahtamaan lähes saman tien pään tyynyyn osumisesta, sekä nukkumaan läpi yön.

Sikainfluenssarokotuksen jälkeen kärsin puolitoista vuotta väsymyksestä. Kun sitkeä väsymys viimein viime kesänä hellitti, alkoivat uniongelmat yllättäen uudelleen. Nukahdin, mutta heräsin muutaman minuutin kuluttua, enkä välttämättä nukkunut ennen aamuyötä tai koko yönä. Pahimmat unettomuusjaksot viime syksynä kestivät viisi päivää.

Koska en kärsinyt stressistä, olin kokeillut kaikki kotikonstit unen eteen mitä keksin, eikä meditointi enää auttanut uniongelmissa, käännyin terveyskeskuksen puoleen. Sain melatoniinireseptin ja onnekseni melatoniini auttoi nukkumaan – noin kuukauden. Sen jälkeen sen teho oli ohi ja unettomuus jatkui.

Juttelin kokeneen terveydenhoitajan kanssa, joka oli samaa mieltä kanssani, että olen jo kaiken kokeillut elämäntapojeni suhteen uniongelmien selättämiseksi. Hän kuitenkin antoi kallisarvoisen vinkin kokeiltavaksi: kaurapuuroa iltapalaksi.

Ylen uutisen mukaan “uniongelmista kärsivien ruokavalio on usein epäterveellisempi kuin ikätovereiden. Syy-seuraussuhteet ovat kuitenkin yhä epäselvät.“

Olen syönyt kauraleseistä tehtyä kaurapuuroa iltapalaksi muistaakseni joulukuusta lähtien, samalla aloin seuraamaan tarkasti syömisiäni ja panostin aivan uudella intensiteetillä ruokavalioni terveellisyyteen ja tasapainoisuuteen, ja nukun nyt paremmin kuin koskaan. Sopiva ja terveellinen ruokavalio ja hiilihydraattilataus illalla auttaa ainakin minua nukkumaan hyvin. Suosittelen kokeilemaan sekä tätä halpaa ja terveellistä kaurapuurovinkkiä sekä ruokavalion terveellistämistä, jos uniongelmat vaivaavat.

Näillä teoilla hoidan omaa uniherkkyyttäni

  • juon yleensä kahvia vain aamulla, en klo 13 jälkeen
  • en juurikaan käytä alkoholia
  • syön terveellisesti ja tasapainoisesti, pidän ruokapäiväkirjaa todentaakseni sen (on erittäin helppoa unohtaa mitä on suuhunsa pistänyt päivän aikana)
  • ulkoilen koirien kanssa päivittäin
  • pidän kiinni unirytmistäni viikonloppuisinkin
  • kuuntelen koska “uniaalto” on tulossa, ja pyrin ottamaan siitä kiinni
  • meditoin edelleen
  • syön iltapalaksi kaurapuuroa, vaikka se ei aina ole houkuttelevin vaihtoehto

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s