Meditoinnin harjoitteluvaiheita

on

Meditointia kokeileva saattaa hämmentyä hiljenemisen ja keskittymisen alkaessa mieleen ryöpsähtelevistä ajatuksista. Aloitteleva meditoija saattaa kokea meditointi harjoittelun alkuvaiheessa Putous-vaiheen, jolloin mieli alkaa tuottaa valtavia määriä ajatuksia. Mieleen juolahtaa kaikkea mahdollista. Jos Putous-vaiheesta ei tiedä etukäteen, voi virheellisesti uskoa, että ei osaa, tai että ei kykene meditoimaan. Putous-vaihe on normaali reaktio mielen tyhjään tilaan. Kun mieli saa mahdollisuuden kertoa asioita, se yleensä kertoo.

Putous-vaihetta ei tarvitse pelästyä. Harjoita normaaliin tapaan, huomaa mitä mielessä liikkuu ja tuo huomio mielen polkujen seuraamisesta aina kerta toisen jälkeen takaisin harjoitteeseen. Uudelleen ja uudelleen.

Vähitellen mieli rauhoittuu ja seuraa Joki-vaihe. Joki vaiheessa asiat virtaavat mielessä kuin ne lipuisivat joenuomaa alaspäin. Välillä ehkä mennään vielä vauhdikkaasti, mutta asiat eivät enää ryöppyä mieleen. Voit seurata mielessä lipuvia ajatuksia kuin ne olisivat pilviä taivaalla. Ajatukset syntyvät, muuttavat muotoaan ja katoavat. Voit seurata niitä, mutta et voi jäädä niihin roikkumaan.

Harjoittelun avulla on mahdollista saavuttaa Järvi-vaihe. Silloin mieli on tyyni kuin järvi tyynenä päivänä. Asiat ovat rauhassa. Se on mikä on. Arkinen hetki on hyvä ja rauhallinen. Mielenrauha seuraa mukana. Asioihin reagoiminen on pohdittua. Ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä, koska huomaa itsessä tapahtuvat ajatukset ja niistä syntyvät tunnetilat.

Nykypäivänä voimme täyttää mielemme ulkoa tulevilta asioilta aamusta iltaan. Itseä ei ole pakko kuunnella. Aina voi laittaa tv:n päälle, musiikin soimaan, surffata netissä, soittaa kaverille, kuluttaa aikaa uutisvirrassa tai sosiaalisessa mediassa. Voimme myös syödä herkkuja, juoda alkoholia, pelata tai vaikka käydä ostoksilla aina kun on paha mieli tai ei ole muutakaan kivaa tekemistä. Jos ei kuuntele itseä, on vaikea ymmärtää miksi kärsii epämääräisestä pahasta olosta.

Jos meditoiminen sanana pelästyttää, aina voi harjoitella kärsivällisyyttä, rauhoittumista, rentoutumista, läsnäoloa, itsen kuuntelua ja vaikka hiljentymistä.

Putousvaihetta voi myös hyödyntää ongelmanratkaisuun ja ideointiin. Perinteisen brainstorming kokoontumisen sijaan voisikin kokeilla vaikka neljän tunnin miniretriittiä. Miniretriitin aikana ollaan hiljaisuudessa, ilman kännyköitä, läppäreitä, uutisvirtaa, ilman verbaalista ja nonverbaalista kommunikointia. Kun mielellä on tilaisuus tuottaa, se usein innostuu ja alkaa kehittämään “täytettä”. Osa ajasta on ohjaajan mukana tehtäviä ohjattuja harjoituksia. Osa ajasta voi olla itse valittua harjoittelutapaa hiljaisuudessa, sisätiloissa tai luonnossa.

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s