Ohjeita elämään

on

Jos minä antaisin muutaman ohjeen elämän varrelle, ne olisivat tämän päiväisen ajatuksenkulkuni mukaan tässä. (Huomenna ne voisivat olla toisenlaisia.)

Hyväksy että päivät ovat erilaisia.
Joka päivä ei tarvitse jaksaa. Joka päivä ei ole hyväksi maata sohvalla. Kuuntele miten voit ja pyri kunnioittamaan saamaasi viestiä.

Kuuntele itseäsi
ja pyri elämään itsellesi merkityksellistä elämää toisia ihmisiä kunnioittaen. Suo itsellesi asioita, jotka tuntuvat hyvälle ja vähennä mahdollisuuksien mukaan asioita, jotka eivät palvele sinua.

Päästä irti kaikesta turhasta. Miksi täyttää elämää asioilla tai ihmisillä, jotka vievät energiaa, eivätkä anna hyvää takaisin? Oletko ystävä virtuaalimaailmassa ihmisen kanssa, joka kommenteillaan mollaa sinua tai saattaa sinut naurunalaiseksi? Miksi et kulkisi kohti hyviä asioita, hyviä kohtaamisia? Elämä koostuu tuhansista pienistä hetkistä, tuhansista arjen kohtaamisista ja tavallisesta hyvästä elämästä.

Päästä irti odotuksista, joita uskot itsellesi kasattavan. Emme voi elää elämää tehden vain toisia onnelliseksi. Kaikkia ei voi miellyttää. Miellytä itseäsi, niin ainakin yksi on tyytyväinen. Ja kun itse olet tyytyväinen, levität tyytyväisyyttä ja hyvinvointia ympärillesi.

Myötätuntoa päivään
Kohtele itseäsi ja toisia myötätuntoisesti. Myötätunto auttaa jaksamaan, keventää olotilaa, ja muun muassa vähentää masennuksen tunnetta. Myötätuntoa voi antaa itselleen myös fyysisesti koskettamalla itseä: halaamalla tai vaikka silittämällä ihoa ja se toimii. Kokeile jos et usko.

Usein olemme itsellemme kaikkein vaativimpia. Annamme toisille anteeksi asioita, joita omalla kohdalla pohdimme ja murehdimme jopa vuosia. Miksi emme kohtelisi itseä samalla myötätunnolla kuin parasta ystäväämme?

Meditoi, mietiskele, rentoudu
Meditointi on yhteyden ottamista itseen. Meditointi on rentoutumista. Meditointi on itsen hoitamista, hyvinvointia. Meditointi on tilan antamista itselle.

Anna itsellesi aikaa vain olla. Olla ilman vaatimuksia. Olla ilman aikatauluja. Tekemättömyyden harjoittaminen ilman syyllisyyttä voimaannuttaa.

Meditointi voi tuoda pintaan surullisiakin muistoja ja tapahtumia, mutta vaikka surua tulisi pintaan, on se yleensä väliaikaista. Aina voi yrittää kohentaa oloa Metta harjoituksilla. Rakkauden ja välittämisen osoittaminen itselle on hyvä tapa kunnioittaa omaa hyvinvointia.

Kaikki on väliaikaista
Kun muistaa että kaikki on väliaikaista, muistaa että kurjakin olo menee pois ajan kanssa. Vaikka nyt juuri mikään ei tunnu onnistuvan ja maailma on kaatumassa päälle, menee sekin tunne ohi. Tunteet ovat väliaikaisia. Ajatukset ovat väliaikaisia. Ja se juuri tekee niitä arvokkaita.

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s