Yön pituinen retriitti

on

Olen aiemmin kärsinyt nukahtamisvaikeuksista ja levottomasta heräilyntäytteisestä nukkumisesta vuosia. Muistan jo yläasteella hakeneeni apua nukahtamisongelmiin terveydenhoitajalta. Kiireinen työelämä ei ongelmaa parantanut. Lapsen syntymä ja siitä aiheutunut univaje kyllä korjasi vaikeuden nukahtaa muutamaksi vuodeksi. Yöunien normalisoituminen toi vanhan vaivan esille.

Minä olen saanut avun nukahtamisongelmiin rentoutumisesta ja meditoinnista. Aiemmat jokailtaiset pelot nukahtamisen vaikeudesta ovat vaihtuneet luottamukseen siitä että uni tulee. Vielä toisinaan, joitain kertoja vuodessa, saatan valvoa koko yön.

Opetan ihmisiä muuttamaan stressaavat tilanteet lyhyiksi hengitysharjoituksiksi. Kun on punaisissa valoissa, voi kiinnittää huomion liikennevaloon ja keskittyä hengittämään kunnes se on vihreä. Samaa voi toistaa kaikissa odotustilanteissa, oli odottamassa hissiä tai pääsyä kassalle. Näistä muutamista jäljelle jääneistä öistä on tullut minun retriittini.

Kun muut nukkuvat ja minä valvon, en halua stressata tilanteesta, enkä hermostuttaa itseäni lisää. Sehän vain vaikeuttaa nukahtamista entisestään. Suhtaudun yöhön hiljaisuuden retriittinä ja teen erilaisia harjoituksia, kunnes toivoakseni nukahdan, vaikka vain muutamaksi tunniksi.

Hengitysharjoitus on hyvä tapa rauhoittaa ajatuksia. Tavoitteena on keskittyä kuuntelemaan omaa hengitystä. Aina kun huomaa että ajatukset ovat vaeltaneet omille poluilleen, tuodaan ne lempeästi takaisin hengitykseen.

Jos puoliso alkaa kuorsaamaan vieressä, voi harjoituksen muuttaa kuuntelemiseen keskittyväksi. Kuorsauksen lisäksi ääniä saattaa kuulua ilmanvaihdosta, putkistosta, ulkomaailmasta tai naapurista. Mikäli sinulla on mp3-soitin käytettävissä, voit kuunnella rauhallista musiikkia kuulokkeilla ja keskittyä musiikin melodiaan. Jos itseohjattu harjoittelu tuntuu raskaalle, kuuntele jokin ohjattu meditointi soittimen avulla ja rentoudu harjoitukseen.

Metta-harjoitus sopii myös hyvin yöretriittiin. Metta eli rakastava ystävällisyys on Mindfulness-harjoitus, missä huomion kohdistamisen sijaan keskitytään tunteeseen: rakkauteen. Harjoittaja kuvittelee mielessään jonkin ihmisen tai vaikka lemmikin, jolta saa pyyteetöntä rakkautta. Harjoituksen aikana on tarkoitus nostaa rakkauden tunnetta ja levätä siinä. Rentoutua rakkaudentäytteiseen olotilaan. Harjoittaja voi myös sanoa mielessään matramaisesti esimerkiksi “toivon itselleni turvaa ja onnellisuutta”. Tunnetta voi olla vaikea nostaa “rakkauteen”, mutta harjoitus toimii silti.

On parempi levätä yö sängyssä tai sohvalla harjoittaen, kuin hermostua tulevasta päivästä unettoman yön jälkeen. Hermostuminen ei auta mitään. Syvä rentoutuminen korvaa hieman menetettyä unta. Meditoimisen esiin tuoma luovuus tuottaa monia ideoita, joita voi hyödyntää tulevina päivinä. Rentous saattaa ratkaista monta ongelmaa.

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s