Tavoitetta kohti

on

Meillä on erilaisia syitä viivytellä asioiden suhteen. Uskottelemme itsellemme, että vaikka tänään ei tee mieli mennä lenkille tai kieltäytyä jälkiruuasta tai imuroida, niin huomenna varmastikin se on mielekkäämpää. Useimmiten näin ei kuitenkaan ole. Inho jotain asiaa kohtaa ei ole päiväkohtaista vaan jotain aiemmin opittua, sisällämme olevaa. Tai saatamme ajatella että huomenna on koko päivä aikaa tehdä hommia. Näin ei useinkaan ole. Samat rutiinit ovat seuraavanakin päivänä ja uusia asioita voi ilmaantua tehtäväksi.

Voit asettaa itsellesi “rangaistuksen”, jos et toimi kuten haluat. Esimerkiksi, jos et mene lenkille, lupaat joka kerran imuroida puolison vuorolla. (Toki pitää kertoa se myös puolisolle.) Vastavuoroisesti lupaa itsellesi jokin palkinto, kun olet suorittanut tavoitetta koskevan askeleen. Oletko mieluummin lenkillä vai imuroitko? Mikä vaihtoehto toimii sinun tilanteessasi ja tavoitteessasi parhaiten?

Varaudu myös takaiskuihin. Valmistaudu epäonnistumisiin ja “kipuun”. Kaikki ei aina suju helposti, vaikka suunnitelma olisi hyvä. Elämä osaa yllättää. Ihmiset, jotka ovat valmiita kohtamaan vaikeuksia tavoitteisiin pyrkiessä, onnistuvat paremmin. Varautuessa mietit jo valmiiksi miten tilanteen kohtaat ja miten siitä etenet. Sinulla on toimintasuunnitelma myös vaikeampaan tilanteeseen. Ei tarvitse todeta että olkoon, tämä tavoitehan on pilalla, ei kannata enää edes yrittää. Tämä on se kohta mihin monet tavoitteet kariutuvat.

Opi epäonnistumisista. Jos söit huomaamattasi keksipaketin, älä osta keksipaketteja kotiin tai laita ne paikkaan, josta ne eivät heti osu silmiin. Jos toisen ihmisen toiminta sai sinut “huonoille teille”, pyydä tukea kyseiseltä ihmiseltä. Pyydä ettei hän tee sinua houkuttelevia asioita edessäsi tai että hän tulee mukaan sinua auttavaan toimintaa.

Lupausten ja muutosten tekeminen vaatii rohkeutta, koska on aina mahdollista että epäonnistumme. Lupausten tekeminen on siis epäonnistumisen mahdollisuuden sietämistä. Tarvitsetko jotain rohkaistuaksesi? Ovatko syysi sosiaaliset: pelkäätkö että muut huomaavat että et onnistunutkaan? Mieti missä syysi piilevät ja muuta tilanne aloittamiselle suotuisaksi.

Tutkimusten mukaan amerikkalaiset nuoret eivät sisäistä limupullon kyljessä olevia kalorimerkintöjä. He eivät ymmärrä miten paljon tarvitaan liikuntaa kuluttamaan kyseinen kalorimäärä. Kun pullojen kylkiin laitettiin liikuntaminuutit kyseisen kalorimäärän kuluttamisesta näkyviin, vasta se vaikutti huomattavasti limujen kulutuksen vähenemiseen. Tämä on hyvä vinkki laihduttajalle. Liitä vaikka lapuilla tieto tarvittavasta liikuntamäärästä kotona oleviin keksipaketteihin ja herkkuihin. Yksi keksi vastaa esim. viiden minuutin hölkkää. Jos syöt keksin, käyt lenkillä. Tai vielä mieluiten toisin päin, lupaat itsellesi, että saat syödä keksin, kun olet käynyt lenkillä.

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s