Mindfulness auttaa tavoitteisiin

on

Uudenvuodenlupauksia ei kannata jättää tekemättä sen takia, että ei ole aiemmin niissä onnistunut. Seuraavissa blogikirjoituksissa käyn läpi muutamia asioita, joilla voi vaikuttaa tavoitteiden saavuttamiseen ja omaan käytöksen. Omista ajatuksista ja käytöksestähän se muutos liikkeelle lähtee.

Mindfulness kehittää harjoittajansa huomiokykyä. Meditointi on itsemme kanssa olemista. Itseen yhteyden ottamista. Olemme omassa hengityksessä, tuntemuksissa, ajatuksissa tai tunteissa. Huomioimme mitä herää itsessämme meditoinnin aikana. Tai arkiharjoitteita tehdessä, annetaan huomiota sille mitä ympärillä tapahtuu ja mille itsessä tuntuu.

Kun opit huomioimaan itseäsi, siirrä oppi myös tavoitetta tukien käytäntöön. Huomioimalla omaa käyttäytymistä, löydät ne kohdat, joissa “vanha” käyttäytyminen helposti ottaa vallan. Jos on vuosikymmeniä toiminut tietyllä tavalla, on siihen helppoa luisua takaisin huomaamattaan. Kun huomaat olevasi käsi keksipaketissa, olet läsnä tilanteessa ja voit valita otatko porkkanoita iltanaposteltavaksi keksien sijaan. Jos huomaat vasta keksipaketin syötyä mitä tuli tehtyä, kannattaa harjoitella lisää läsnä olemisen taitoa.

Aina kun huomaa positiiviset muutokset itsessä, auttaa se tavoitteisiin pääsyssä. Pienten edistymisaskeleiden huomioiminen ja niistä iloitseminen vahvistaa tavoitteeseen matkaamista positiivisen tunteen avulla. Positiivinen tunne tukee tahdonvoimaa.

Jos päätät aloittaa lenkkeilyn, kirjoita tekemäsi lenkit vaikka kalenteriin ja ympäröi ne jollain kirkkaalla värillä, jotta näet selkeästi miten paljon olet jo saanut aikaiseksi. Unohdamme monia tekemiämme asioita ajan mittaan, koska ympärillämme on valtavasti informaatiota. Kaikki ei vain mahdu pään sisälle. Korosta itsellesi tavoitteen eteen tekemäsi työ, jotta se pysyy mielessä ja auttaa tsemppaamaan eteenpäin.

Mindfulness opettaa myös hyväksymistä ja arvostelemattomuutta. Tämäkin taito auttaa tavoitteiden saavuttamisessa. Lipsahtaessasi vanhaan toimintatapaan, saatat helposti syyllistää itseäsi. Syyllisyys vie positiivisen tunteen, jota tarvitset tavoitteeseen pääsemisen voimaksi. Unohda siis syyllisyys. Olemme ihmisiä inhimillisine piirteinemme. Ollaan armollisia itsellemme ja jatketaan lempeästi siitä mihin jäimme.

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s