Vaienna sisäinen kriitikkosi

on

Monilla meillä on sisällä ankara kriitikko, joka vaatii täydellisyyttä. Pitäisi osata, kyetä, jaksaa. Olla parempi versio itsestämme. Miksi vaadimme itseltämme asioita, joita emme vaadi muilta? Miksi itselle pitää olla ankarin?

Eikö olisi mukava tehdä asioita ilman omaa sisäistä arvostelua? Laulaa, ilman että miettii sävelessä pysymistä. Tanssia ilman täydellistä askellusta ja huippusuoritukseen pyrkimistä. Kokata ateria ja olla miettimättä miten hyvä se olisi voinut olla, jos vain osaisi paremmin. On monia asioita joista voisimme nauttia lopputulosta arvostelematta. Opetellaan iloitsemaan siitä että yritämme, että emme anna epäonnistumisen pelon lannistaa ja olla kokeilematta.

Sisäinen kontrolleri on hyvä olla olemassa. Kontrolleri pitää meidät vastuuntuntoisena ja huolehtii että hoidamme sovitut asiat. Se auttaa meidät töihin aamulla ja huolehtii että hoidamme moninaiset työt ja askareet. Sisäisen kontrollerin voi kuitenkin ajoittain laittaa pienelle lomalle.

Voit kirjoittaa kriitikollesi kirjeen. Kiitä kriitikkoa niistä asioista, joita hän tekee hyvin sinua ajatellen. Kirjoita myös missä asioissa hän on liian vaativa. Pyydä lomaa häneltä tai lähetä kriitikko lomalle. Voit mielessäsi kuvitella hänet Kanarian lennolle tai jättää hänet juna-asemalle, jossa et itse jää pois. Muistuta itseäsi että kriitikkosi ei ole paikalla.

Voit tehdä itsellesi affirmaation eli voimalauseen ja toistella miten sinun esimerkiksi ei tarvitse olla täydellinen tanssija. Tee lauseesta omaan suuhusi sopiva ja toista sitä ainakin pari kertaa päivässä itsellesi. Läpi elämän kantavat uskomukset saattavat syntyä vain parista lauseesta, kun koemme arvostelua itseämme kohtaan. Affirmaation avulla voit ottaa valtaa pois uskomuksilta.

Tee tahallaan väärin. Jos haluat maalata, mutta koet, että vain arvostelet lopputulosta, maalaa väärällä kädellä ilman, että yrität saada aikaiseksi mitään kuvaavaa. Maalaa vain omaksi iloksi. Maalaa koska vain yksinkertaisesti haluat maalata ja se tuo hyvää mieltä.

Voit myös miettiä minkä näköinen sisäinen kriitikkosi on. Ehkä hän on hieman noitamainen ja ankaran näköinen. Voit mielessäsi muuttaa hänen ulkonäköään. Muuta häntä pehmeämpään suuntaan, vaikka hymyileväksi ja hyväksyväksi. Mielikuvalla voi muuttaa sisäisen kriitikon toivottuun suuntaan ja oppia olemaan suhtautumatta häneen niin vakavasti.

Voit myös kehittää itsellesi sisäisen kannustajan. Kuvittele kannustaja ulkonäköä myöten ja mieti millaisin sanoin ja elein hän sinua tukisi. Anna kannustajan puhua ja kuuntele hänen sanomaansa kriitikon sijaan. Mieti kumpaa puhujaa sinun on eri tilanteissa fiksumpaa kuunnella ja anna oikean tukijan auttaa sinua saavuttamaan toiveitasi ja unelmiasi.

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s