Valinnoilla voi vaikuttaa

on

Ihmiskunnan ahneus on hämmentävän surullista katsottavaa. Meillä on monta esimerkkiä siitä, kuinka jopa yksi ihminen saa paljon tuhoa aikaiseksi käyttämällä valtaa pelkästään itsensä hyväksi. Liian monesti ihminen haluaa itselleen valtavat määrät rahaa seurauksista välittämättä.

Monet tutkimukset todistavat, kuinka raha ei tee onnelliseksi. Harva tuntuu uskovan tutkimuksia. Usein rahanhalun motiivina on isompi talo, komeampi auto, leveämpi elämä, hienommat tavarat, lomamatkat ja statussymbolit. Luulemme olevamme parempia, kun ympäröimme itsemme toisten rakentamilla brändeillä. Merkin mielikuva ikään kuin tarttuu sitä kantavaan ihmiseen. Toki rahaa voi käyttää myös hyvään ja sitä kautta tuottaa hyvää oloa itselle ja ympäristölle.

Ihmiskunta on tiennyt pitkään, että tuhoamalla luontoa ja käyttämällä loppuun luonnon tuottamat varat, tuhoamme oman elämämme tällä planeetalla. Tuottamalla jätteitä ja myrkkyjä tänne seuraksemme, tuhoamme itseämme mm. lisääntyvien sairauksien kautta. Silti nykyistä talouskriisiä yritetään hoitaa lisäämällä kulutusta. Kotiplaneettamme ei kestä tätä toimintaa enää kovin kauan, joten miten tätä voidaan vielä harkita?

Yritykset suunnittelevat tuotteita joiden elinkaari on nippanappa takuuaika, ja sitten onkin jo aika ostaa uusi vastaava tuote. Ihminen tuntuu rakastavan uutta kiiltävää keittiötään enemmän kuin toista ihmistä. Edelleen vertailemme itseämme toisiin omistamiemme tavaroiden kautta.

Yksittäisellä kuluttajalla on mahdollisuus vaikuttaa. Monesti saamme inspiraatioita toisiltamme. Aivan kuin kuulemme hyvästä tuotteesta tai palvelusta, omaksumme hyväksi todettuja toimintatapoja. Viime aikoina olen kuullut ihmisistä, jotka ovat vaihtaneet pankkia, koska erään pankin omistajan arvomaailma ei kohtaa heidän arvomaailmaansa. Tämän he ovat myös avoimesti kertoneet pankille vaihdon syyksi.

Monet ihmiset kuuluvat ruokapiiriin ja ostavat ruoan suoraan tuottajalta tukeakseen ruoan tuottajaa ja saadakseen puhtaampaa ja terveellisempää ruokaa. Ihmiset käyttävät tavaroita ja vaatteita aivan loppuun asti toimiakseen eettisemmin. Kierrättäminen ja lainaaminen kasvavat koko ajan. Monet pienet valinnat kertaantuvat hyvien toimintatapojen levitessä. Luomun suosio on hyvä esimerkki kuluttajien vaikuttamisesta.

Ehkä nykyinen talouskriisi on se muutos, jota me ihmiskuntana tarvitsemme päästääksemme irti rahasta ja löytääksemme uusia kestävämpiä toimintatapoja? Ehkä meidän on pakko oppia tämäkin kantapään kautta, koska emme ole uskoneet muutoksen tarpeellisuutta?

Ihminen on kekseliäs ja sopeutuvainen. Ei siitä ole kovinkaan montaa vuosikymmentä, kun asuimme isommissa perheissä monen sukupolven voimin ja kasvatimme oman ruokamme. Ehkä tämä on käännekohta ja palaamme joihinkin vanhempiin toimintatapoihin, joissa toimimme suurempina yksikköinä yhdessä ja kestävämmin?

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s