Mindfulness ja parisuhde

on

Mindfulness on hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Mindfulness-taidoilla tarkoitetaan kykyä havainnoida ja kuvata nykyhetkessä ulkoisia ja mielen sisäisiä tapahtumia, ajatuksia ja tunteita. Mindfulness-harjoitteita voi tehdä kaikkien aistien avulla. Näiden Mindfulness-harjoitteiden avulla voi myös parantaa omaa parisuhdetta.

Mindfulness ohjaa meitä elämään hetkessä. Kun olemme läsnä juuri tässä hetkessä, annamme toiselle aikaamme ja huomiotamme. Kuuntelemme mitä hänellä on sanottavaa. Kuulemme mitä hän sanoo. Keskitymme siihen. Osoitamme että kuuntelemme. Kuunteleminen ja sen osoittaminen kertoo toisen arvostamisesta. Kun toinen puhuu ja kuuntelija on kuuntelevinaan ja tekee koko ajan todellisuudessa jotain muuta, puhuja huomaa sen. Tulee tunne, ettei ole tärkeä. Kuinka usein muistat joko sanoneesi tai kuulleesi “Et ole taaskaan kuunnellut mitä sanon”? On helppoa aloittaa keskittymällä aitoon ja myötäelävään kuunteluun.

Entä miten puhun puolisolleni? Millainen äänenpaino minulla on? Mitä äänenpainoni kertoo? Kuuleeko puheestani arvostuksen? Tuleeko käyttämistäni sanoista rakkaus esille? Kerronko että välitän? Kun huomioin mitä teen, voin vaikuttaa tekoihini. Vapautan vähemmän sammakoita suusta sekä teen vähemmän harkitsemattomia tekoja.

Alkuaikojen rakkauden huumassa moni varmasti jäi haistelemaan töihin lähteneen puolison tyynystä tuttua tuoksua, mikä loi turvallisuuden tunnetta tai vaikka rakkauden tunnetta. Kuinka usein nykyisin haistelet puolisoasi? Entä jos seuraavalla kerralla kainaloon käpertyessä keskittyisit hetkeksi vain tuoksuttelemaan puolisoasi? Mukava, jopa huumaava tunnetila saattaisi löytyä menneisyyden kätköistä.

Kun on toisen lähellä hetkeen keskittyen, antaa itsestään enemmän, on avoin, vastaanottavainen, myötäelävä ja lähellä. Joskus voi tuntua, että kantaa vastuuta yksin parisuhteesta, ja niin se voi jopa ollakin. Voimme kuitenkin vaikuttaa toiseen ihmiseen omien tekojemme kautta. Ystävällisyys, myötätunto, läheisyys, kunnioitus, niiden viljeleminen tuntuu hyvälle toisessa ihmisessä ja muuttavat hänen käytöstään meitä kohtaan. Muutos ei ehkä tapahdu viikossa, mutta kärsivällisyydestä on hyötyä tässäkin asiassa.

Mukava Mindfulness-parisuhdeharjoitus on päivittäinen läsnä oleva koskettaminen. Mikäli olet jo vieraantunut puolisostasi, kokeile pientä kosketusta vaikka käteen tai selkään. Tee sitä, kunnes se tuntuu luontevalta ja siirry sitten läheisempään kosketukseen. Voit edetä hyvin pienin askelin. Tai voit päättää halata puolisoasi joka päivä läsnä olevasti. Tuoksuta, maista ihoa, sano jotain kaunista. Jokainen päivä. Sinulla on voima ja keinot muuttaa asioita.

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s