Yhteyttä itseen

on

Päivittäinen elämämme on jatkuvaa muutosta ja liikettä. Puhumme, syömme, luemme, tapaamme ihmisiä, suoritamme tehtäviä, liikumme paikasta toiseen, reagoimme ympärillä oleviin asioihin jne. Kaiken tämän keskellä saattaa olla vaikea huomata mitä oikeasti tuntee, mitä oikeasti haluaa ja mitä oikeasti tarvitsee. Kun ihminen on kiireen keskellä vuosia, saattaa hän kadottaa kosketuksen itseensä täysin.

Kiireessä elävälle ihmiselle meditoimisen aloittaminen saattaa olla kauhistuttava ajatus, mutta kun ymmärtää, että jo pariminuuttinen harjoitus kerran päivässä auttaa, suhtautuminen asiaan muuttuu. On parempi aloittaa pienellä harjoituksella ja kyetä tekemään sitä säännöllisesti joka päivä, kuin pakottautua tekemään pidempiä ahdistusta herättäviä harjoituksia. Kun ihminen huomaa, että meditoiminen helpottaa oloa, kasvaa harjoituksen minuuttimäärä luontaisesti. Ajatuksena kahden minuutin tauko ei ole pelottavan vaativa, mutta usein huomaa, että haluaakin istua tai maata rauhassa vähän pidempään, kun sen kerran on aloittanut. Ajan antaminen rauhoittumiselle tuntuu olevan nykyihmiselle vaikeaa. Pieni minuuttimäärä madaltaa kynnystä harjoittelulle.

”Mindfulness -meditaatiossa tarkoituksemme on yksinkertaisesti tarkkailla kaikkea sitä, mitä mielessä tai kehossa ilmenee, ja havaita se tuomitsematta sitä tai yrittämättä muuttaa sitä tietäen, että arvostelua väistämättä tapahtuu ja että kyseessä ovat rajoittavat ajatukset kokemukseen liittyen. Meditaatiossa olemme kiinnostuneita nimenomaan suorasta yhteydestä itse kokemukseen – olipa se sitten sisäänhengitys, uloshengitys, aistimus tai tuntemus, ääni, mielijohde, ajatus, havainto tai arviointi” kiteyttää Jon Kabat-Zinn.

Kun meditoimme, tutustumme muun muassa itseemme, elämäämme, ajatuksiimme,tunteisiimme ja toimintatapoihimme. Meditoinnilla voi tukea jopa addiktioista irtautumista. Kun olemme yhteydessä itseemme, huomaamme paremmin mitä kehomme tarvitsee. Usein keho kertoo paljonkin, mutta olemme liian kiireisiä huomaamaan viestejä, ennen kuin ne ovat jo vakaviakin oireita.

Jos kokee tarvitsevansa jotain samaa joka päivä, kannattaa pyrkiä keskittymään päivän eri hetkiin, ja huomaamaan mitkä tilanteet tai ajatukset vievät meitä kohti ei-toivottua toimintaa. Ovatko ajatukset niin hektisiä työpäivän jälkeen, että on pakko ottaa yksi olut, jotta rentoutuu? Ehkä on pakko avata jokin laite heti kotiin tullessa, jotta ei tarvitsisi kohdata omia tunteita? Tai surullinen olotila peitetään syömällä makeisia?

Meillä on monia sijaistoimintoja, joilla voimme peittää tunteitamme ja ajatuksiamme. Itsensä kohtaaminen voi ollakin aluksi pelottavaa tai jopa ahdistavaa. Meditointi voi tuoda esiin vuosien ajan syrjään heitettyjä tunteita. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ne ovat ”vain” tunteita, et ole samassa vaarassa vaikka muistaisit jokin elämäsi vaaratilanteen. Kyse on muistosta. Jos muistot ovat liikaa, kannattaa ne läpikäydä esim. terapeutin kanssa. Ikävätkin asiat on hyvä kohdata, jotta niille saadaan rauha ja voi jatkaa elämää eteenpäin.

Deepak Chopra on antanut hyvän meditointiharjoituksen itsetuntemuksen edistämiseksi.

Sulje silmäsi ja kysy mielessä ”Kuka minä olen?” Kuuntele sydäntäsi.
Kysy itseltäsi ”Mitä minä haluan?” Kuuntele sydäntäsi.
Kysy itseltäsi ”Mikä on elämäntarkoitukseni?” Kuuntele sydäntäsi.
Kysy itseltäsi ”Miten voin auttaa maailmaa?” Kuuntele sydäntäsi.
Kysy itseltäsi ”Mikä antaa minulle iloa?” Kuuntele sydäntäsi.
Kysy itseltäsi ”Mitkä ovat ainutlaatuiset taitoni ja lahjani?” Kuuntele sydäntäsi.
Kysy itseltäsi ”Mitä ominaisuuksia etsin parhaassa ystävässäni?” Kuuntele sydäntäsi.
Kysy itseltäsi ”Mitkä ovat parhaat ominaisuudet, jotka voin ilmaista suhteessani?” Kuuntele sydäntäsi.
Voit avata silmäsi.

Ehkä sait hyviä oivalluksia, ehkä niitä ei tällä kertaa tullut. Joskus olemme piilottaneet sisimmät ajatuksemme niin syvälle, että vaatii hieman kaivamista saada ne näkyville. Harjoitusta kannattaa kuitenkin tehdä oman itsen, oma hyvinvoinnin, terveyden ja ilon tähden.

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s