Tietoisuustaitoja ihmissuhteissa

on

Parisuhteet ja ystävyyssuhteet ovat meille tärkeitä sekä rakkaita. Ihmissuhteilta saamme mm. seuraa, tukea, hyväksyntää, neuvoja ja kannustusta. Ihmissuhteet ovat antamista, jakamista sekä saamista. Varsinkin asioiden jakaminen toisen ihmisen kanssa on meille tärkeää henkisen jaksamisemme vuoksi. Iso osa meistä kaipaa toista ihmistä seuraksi.

Toisinaan ihmisten väliset keskustelut ovat näennäisiä keskusteluja. Ihmiset ovat hiljaa toisen puhuessa ja aloittavat oman puheensa toisen hiljentyessä. Kuitenkin jos kuuntelemme tarkasti, huomaamme, kuinka puhujat puhuvat omasta kokemusmaailmastaan peräisin olevia asioita vastaamatta toiselle ihmiselle. Kaksi ihmistä voi siis näennäisesti puhua keskenään, mutta todellisuudessa kertovat omia asioitaan vuorotellen. Käydään ikään kuin kahta rinnakkaista keskustelua valmiin kaavan avulla vuorotellen.

Lapsilta kysymme usein miten koulu meni, mutta kuuntelemmeko heidän vastauksiaan? Lapsi ja nuori herkästi oppii, mikä on toivottu vastaus ja kertoo sen jättämättä kertomatta hänelle tärkeät tapahtumat. He huomaavat, kun huomiomme jo poissa. Samoin saatamme kysyä ystävältä mitä kuuluu tai puolisolta miten työpäivä on mennyt, mutta emme jää kuuntelemaan vastausta. Tai saatamme vastata asiaankuuluvalla huokauksella tai äännähdyksellä tietämättä mitä toinen oikeastaan kertoikaan.

Mindfulness-taidoilla viitataan kykyyn havainnoida ja kuvata nykyhetkessä ulkoisia ja mielen sisäisiä tapahtumia, ajatuksia, tunteita ja kehollisia tuntemuksia sekä omaa reagointia niihin juuttumatta arvoasetelmiin. Mindfulnessissa hyväksymme kaiken mikä tapahtuu sellaisena kuin se on. Arvottamatta sitä.

Mindfulness harjoitukset opettavat meille myös ihmissuhdetaitoja. Esimerkiksi kuuntelemaan läsnä olevasti. Läsnäoleva kuuntelu on kohteliasta. Kuuntelussa läsnä oleminen kertoo puhujalle, että hänen ajatuksiaan kunnioitetaan ja arvostetaan sekä että ne hyväksytään.

Tietoisuustaitojen harjoittelu parantaa tunteiden prosessointikykyä, ja sitä kautta vahvistamme stressinhallintakykyä. Kun stressinhallintakykymme kasvaa, jaksamme paremmin kuunnella itseämme sekä muita. Vastustuskyky sairauksia kohtaan kasvaa Mindfulness-harjoitteiden avulla sekä itse stressin vähenemisellä. On päätelty, että tietoisuustaitojen harjoittelun stressiä vähentävä vaikutus perustuu nimenomaan murehtivien ajatusten vähenemiseen. Kun olen tässä hetkessä, en murehdi eilistä enkä tulevaa huomista. Et voi muuttaa eilistä, mutta voit pilata tämän päivän murehtimalla huomisesta.

Parisuhteen läsnäoloharjoituksia voi tehdä esimerkiksi halaamalla läsnä olevasti. Olemalla avoin toisen olotilalle. Olemalla onnellinen pienestäkin halauksesta ja olemalla läsnä siinä hetkessä. Suosittelen halaamaan kumppania ainakin kerran päivässä läsnä olevasti. Samaa harjoitetta voi käyttää ystävän kanssa. Me kaikki kaipaamme kosketusta. Maailmalla jopa pidetään halausiltoja, joissa toisilleen tuntemattomat osallistujat ohjataan tekemään erilaisia ei-seksuaalisia kosketus- ja halausharjoituksia. Onneksi ystäviäkin voi halata.

Olemalla ihmissuhteessa läsnä tässä hetkessä annat lahjaksi huomiosi ja läsnäolosi. Olet aidosti vieressäsi olevan ihmisen kanssa. Vanhat kaunat ja virheet on unohdettu, huomisesta ei huolehdita. On olemassa oleva kaunis hetki ja muu odottaa. Energia minkä tuomme tilanteeseen rekisteröityy toiselle ihmiselle alitajuisesti. Ihmissuhteissamme me huomaamme herkästi erilaiset vivahteet. Huomaamme, kun toinen ei kuuntele tai ei ole läsnä. Arvostamme, kun meidät huomataan ja meitä kunnioitetaan. Yksi Mindfulness-harjoite on rakastaa vastuullisesti. Aito rakkaus on hellyyttä, kunnioittamista ja sitoutumista. Aidon rakkauden harjoittamisen ystävää, puolisoa ja lastaan kohtaa osaa toivottavasti jokainen. Harjoita rakastavaa ystävällisyyttä (loving kindness) puhuessasi sekä kuunnellessasi.

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s