Jos meditoinnin vaikutukset voisi ottaa pillerinä

03.11.2012 kirjoitti MieTo ry Kommentoi »

Meditoinnilla on pitkä lista terveysvaikutuksia, mitkä meistä luultavasti jokainen ottaisi elämäänsä, jos ne saisi nautittua pillerinä.

Ehkä elämäntapa on niin nopeaa nykyisin, että on vaikea ottaa aikaa? Tai ehkä neuvoja, oppeja ja ismejä on niin paljon, että on vaikea valita mihin panostaisi. Nopeasti nielaistava pilleri ei vaadi ajallista sijoitusta, joten sellainen on helppo napata vaikka missä kiireessä.

Meditointiryhmäläisiltä kuulee välillä ihastuttavia asioita oman harjoittelun suhteen sekä siihen miten he vievät omaa hyvää oloaan eteenpäin toisille. Toisinaan he kertovat turhautumisesta mitä tuntevat, kun ihmiset eivät suostu edes kokeilemaan.

On mielenkiintoista miten ihmiset kysyvät neuvoja, mutta ehkä oikeastaan vain haluavat kuulla oman mielipiteensä toisen suusta. Kaikkeen mikä vaatii vaivaa, eikä ole heti mitattavissa, on vaikeampi sitoutua tai lähteä edes kokeilemaan.

Olen kuunnellut mm. Berkeleyn psykologian professori rencontres hommes malgaches wo treffen sich singles in mannheim use this link https://distillery244.com/frnew1/4192 rencontre barcelone craigslist dating phoenix az visit site site rencontres riches discover this http://salsiando.com/finelit/1919 Dacher Keltnerin luentosarjaa mielenkiinnolla. Keltner listaa seuraavat tutkitut tavat vaikuttaa onnellisuuteen.

Meditointi
Jo pelkästään aivojen onnellisuusalueiden aktivoituminen on hyvä syy harjoittaa meditointia. Kukapa ei myös mm. rauhoittumisesta ja rentoutumisesta hyötyisi.

Luonnossa oleilu
Luonnolla on meihin rauhoittava vaikutus. Kukapa ei nauttisi rauhallisista hetkistä vaikka järvenrannalla, kun ei tarvitse muuta kuin seurata laineiden liplatusta laituria vasten.

Liikunta
Liikunta saa hyvänolon hormonit liikkeelle. Kannattaa valita liikuntamuoto mitä jo itsessään haluaa harjoittaa. Jos liikkuu luonnon keskellä yhdistyy jo kaksi onnellisuutta tuottavaa asiaa.

Toisten kanssa oleminen
Hyvä seura tekee onnelliseksi, unohtamatta että joskus on hyvä olla yksinkin. Tarvitsemme toisia ihmisiä. Usein toiset ihmiset tuovat meille merkitystä elämään.

Nauraminen
Myös nauraminen tuottaa endorfiinia ja auttaa rentoutumaan.

Anteliaisuus
Tutkimuksessa ihmisille annettiin 20 dollaria. Toiselle ryhmälle annettiin ohjeeksi käyttää se itseen ja toiselle ryhmälle käyttää se jonkun toisen hyväksi. Ne jotka käyttivät rahan toisen ihmisen hyväksi, tulivat rahasta onnellisimmiksi kuin ne jotka käyttivät rahan itseen.

Jos olet trauman tai kriisin keskellä
Kirjoita traumasta, tapahtuneesta. Tee siitä tarina. Saat näkemystä tilanteeseesi ja saat otettua pari askelta taaksepäin, jolloin näet tilanteen suuremmassa mittakaavassa paremmin. Kun tapahtuneesta tekee tarinan, on aikaa kohdata omat tunteet ja käsitellä niitä. Ihminen saattaa myös nähdä onnellisen lopun tarinalle. Tutkitusti tarinan kirjoittaminen on hyväksi kirjoittajan terveydelle sekä ihmisille hänen ympärillään.

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!