Hyväksyminen ja myötätunto toimivat paremmin kuin itsetunnon vahvistaminen

02.05.2012 kirjoitti MieTo ry Kommentoi »

this contact form Myötätunto itseä kohtaan on tapa tuntea olo hyväksi omassa itsessään, sellaisina kuin olemme. Myötätunto auttaa meitä olemaan arvostelematta itseämme. Se lopettaa turhan kilpailuhenkisyyden ja jatkuvan toisiin vertaamisen. Se auttaa myös saamaan aikaan turvallisuuden tunteen, jonka perässä monet meistä kulkevat. Ihmiset luulevat että tarvitsevat itsekriittisyyttä motivoidakseen itseään.

go to this web-site Kun näkee asiat sellaisina kuin ne ovat, ei eksy itsesääliin ja surkutteluun. Ymmärtää, että kärsimys kuuluu elämään ja että siihenkin voi suhtautua myötätuntoisesti. Myötätuntoisesti itseen suhtautuva antaa itselleen ystävällisyyttä ja tukea. Tutkimusten mukaan se on tasapainoisempi tapa ajatella hyvää itsestä, kuin vain kasvattaa ajattelua pitämään itseä esimerkiksi mahtavana ja osaavana. Jos epäonnistuu, myötätuntoisesti itseään kohteleva pääsee siitä nopeasti yli, mutta itsetuntoaan kasvattaneen ajattelumaailma voi romahtaa täysin yhden epäonnistumisen myötä.

useful site

sms flirtsprУМche kostenlos Olemme usein itsellemme kaikista kriittisempi. Sanomme itsellemme asioita, joita emme koskaan sanoisi toisille.

click here for more info Myötätunto itseä kohtaan on tärkeää koska

  • se tukee mielenterveyttä
  • myötätuntoisesti itseään kohtelevat kokevat vähemmän masennusta
  • myötätuntoisesti itseään kohtelevat kokevat vähemmän ahdistusta
  • silloin on onnellisempi
  • silloin on optimistisempi
  • silloin on parempi motivaatio oppia uusia asioita
  • pystyvyyden tunne kasvaa
  • sen on havaittu myös auttavan tupakointia lopettavia, varsinkin jos he ovat kovin kriittisiä itseään kohtaan
  • se auttaa pysymään dieetissä
  • se tekee ihmisistä motivoituneempia tekemään muutoksia elämässä
  • ihmiset jaksavat paremmin yrittää uudelleen epäonnistumisienkin jälkeen
  • on huomioitu yhteyttä parempiin ihmissuhteisiin

citas online sura eps Tutkimuksissa on havaittu että itsetunnon vahvistaminen lisää narsismia. Monesti itsetuntoa vahvistavat ihmiset tulevat jopa agressiivisiksi. Narsismi on kasvussa ja samaan aikaan ihmisten itsetunnon taso on korkeimmillaan kuin koskaan. Tutkijoiden mielestä siinä on selvä yhteys. Narsismin kasvua on tutkittu 80-luvulta saakka. Saman aikaisesti masennusta esiintyy paljon, mikä liitetään myös itsekriittisyyteen ja liiallisiin vaatimuksiin itseltä.

browse around this web-site Narsisti ajattelee vain itseään. Myötätuntoa itseä kohtaan voi luulla narsistiseksi toiminnaksi, mutta myötätunto on sen ymmärtämistä, että meillä kaikilla on kärsimystä. Kärsimys kuuluu elämään. Kärsimykseen voi suhtautua myötätuntoisesti kun sitä kokee itse tai joku toinen.

Harjoituksena voit kirjoitta itsellesi kirjeen, jollaisen kuvittelisit saavasi myötätuntoiselta ystävältäsi. Joskus on helpompaa olla myötätuntoinen itseään kohtaan, kun kuvittelee olevansa joku toinen.

Olen ystävällinen itsellesi. Ymmärrä yhteys toisiin ihmisiin. Ymmärrä kipusi ja kärsimyksesi sellaisena kuin se on. Aivan kuten surukin on surtava. Suhtaudu kipuun ja kärsimykseen myötätuntoisesti. Mindfulnessia harjoittavat huomioivat ajatukset, tuntemukset ja tunteet sellaisina kuin ne ovat. Arvostelematta. Hyväksyen. Näin ne tulee käsiteltyä, eikä pullotettua jonnekin sisälle.

Myötätuntoinen kosketuskin tuntuu hyvälle. Kokeile vaikka antaa halaus itsellesi. Se muuttaa olotilaa positiivisesti. Kehomme vastaa myötätuntoiseen kosketukseen, vaikka ajatuksemme ei olisi vielä mukana. Myötätunto itseä kohtaan on myös aktiivisesti sen itselle osoittamista.

Kirjoituksen tutkimustulokset on saatu tohtori, professori http://heartpearls.com/?mistyu=como-poner-citas-de-internet-en-un-texto&4e8=96 Kristin Neffin haastattelusta.

Olen Life coach eli elämäntaidon valmentaja Heidi Helander-Hyvönen Laajasalosta, jossa myös yritykseni Almonda valmennus Oy sijaitsee. Olen myös työnohjaaja ja pidän onnellisuuskoulutuksia yrityksien henkilöstölle työkyvyn ylläpitämisen tueksi ja virkistykseksi. Pidän lisäksi erilaisia hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja kursseja. Kaikki työni pyrkii antamaan asiakkaille oivalluksia ja oppeja hyvinvoinnin parantamiseen ja kasvattamiseen. Jokainen voi olla onnellinen.

Perheeseeni kuuluu aviomies Olli-Pekka, poika Niklas sekä kaksi koiraa ja kaksi kania. Kirjoittelen blogissani huomioita, ajatuksia ja oivalluksia mm. elämästä, hyvinvoinnista, onnellisuudesta ja positiivisuudesta.

Elämä voi olla parempaa!